tiistai 13. marraskuuta 2012

let the journey begin

Muokkaan mun kuvii vitusti. Sen varmasti huomaakin. Etenkin muokkaan mun ihoo, blurraan sitä sileemmän ja pehmeemmän näköseks. Miksi ihmeessä?

Akne. Keskivaikea akne. Riivannut mua viimeiset 7 vuotta. Mut emmä kuitenkaan yliblurraa mun ihoo koska ei noi näppylät ees kauheesti näy, etenkään ton mun paskakameran ottamana. Ja meikki on aina ollut mun tuki ja turva, nykyään mun ei tartte ees käyttää peitevoidetta ku löysin ton megapigmenttisen Joe Blascon.

Kaikki kiinnittää ihmisissä tavatessaan johonkin tiettyyn asiaan ekaksi huomiota, mulla se on iho. Tietenkin se on, vertaan mun omaa ihoo muihin. Ja jos löydän kaltaiseni, tunnen kuuluvani paremmin joukkoon. Mitä nyt kuitenkin tuolla päivittäin kuljen, harvakseen, tuskin koskaan mä nään ketään samanlaista rasvanaamaa ku mä.

Mietin kans monesti, että kiinnittääkö kukaan mun ihoon huomiota; ällöksyykö nähdessään nämä huikeat finnivuoristot mun naamalla, vai kiinnostaako ketään ees paskaakaan millainen mun iho on. Kaverit sanoo, että ei tota ees huomaa. Niin varmasti. Viimeinen pisara on se ku ne kaverit valittaa yhdestä finnistä joka niiden naamaan yön aikana on ilmestynyt, mä en voi silloin muuta sanoo ku et kato mun naamaa ja valita sitten. Nää finnit elää omaa elämäänsä enkä mä voi niihin vaikuttaa.

Kosmetologilla on käyty, ihotautilääkärillä on käyty. Läpi on kokeiltu kaikki mahdolliset seka/rasvaiselle iholle tarkoitetut tuotteet, geelit, antibiootit, kaikki. Mikään ei oo tuottanut tulosta, ainakaan huomattavaa tai pitkäaikaista.

Viikko sitten kävin ihotautilääkärillä taas pitkästä aikaa. Siinä se lääkäri jotain selitti, sanoi että pahalta näyttää, pahalta näyttää; niin pahalta ettei muut hoidot tepsi kuin sisäiset lääkkeet. Johan mä sen tiesin. Se ehdotti mulle kevyttä antibioottikuuria näin aluksi tai sitten sitä kaikista vahvimpaa myrkkykuuria, Roaccutania. Ei mun ees tarttenut miettiä vastausta; Roaccutan oli selvä homma, senhän takia mä olin sinne ihotautilääkärille marssinutkin.

Mulle suositeltiin jo ihan mun ekoilla ihotautilääkärikäynneillä tota Roaa, mutta sivuvaikutuksien kauhistelemana en todellakaan suostunut siihen. Vähän aikaa sitten tajusin, että muutakaan vaihtoehtoa ei enää oikeasti ole. Mikään muu ei voi tehdä mun ihosta virheetöntä, täydellistä. Vain Roa.

Sivuvaikutuksia muun muassa:
  • Kaikenlainen kuivuminen (iho, huulet, silmät, nenä, kurkku yms)
  • Hiustenlähtö
  • Lihaskivut
  • Aknen pahentuminen alkuviikkoina/kuukausina
  • Runsas hikoilu
  • Maksa-arvojen kohoaminen
  • Päänsärky
  • Väsymys
  • Masentuneisuus

Ja lista vaan jatkuu. Ei suotta sanota tätä tappokuuriksi. On nimittäin todettu joitakin itsemurhayrityksiä, myös sellaisia onnistuneita Roaa käyttävillä. Se on kuitenkin onneks tosi harvinaista.

Tää kuuri kestää kuitenkin n. 5-8 kk kuukautta, yleensä sen puoli vuotta. Niin on kuitenkin puolessa vuodessakin aika paljon tän kuurin takia kestämistä. Kolmen kuukauden tienoilla iho alkaa näyttään yleensä jo suht normaalilta, mutta vielä pitää kestää uudet 3 kk, ihan vaan että tulos olisi sitten pysyvä. En oo ihan varma näistä prosenteista, mutta about 70-90% käyttäjistä akne ei KOSKAAN elämänsä aikana enää uusiudu, kuukausittain saattaa ehkä yksi tai pari pientä finniä putkahtaa muttei sen enempää. Lopuilla käyttäjistä sitten akne uusiutuu, mutta TOSI lievänä.

Toisin sanoen mä en malta odottaa että resepti, jonka lääkäri lupas lähettää mulle pian sen jälkeen ku verikokeet ja raskaustestit on tehty, tupsahtaa postiluukusta asti ja saan alottaa tän kuurin !

Joo tosiaan vielä se, että verikokeissa pitää käydä just säännöllisesti sen takia että tarkaillaan noita maksa-arvoja jotka saattaa nousta korkeiksikin tän kuurin takia, mutta sekin melko harvinaista. Mä todella toivon ettei mulla nouse koska muuten joutuisin sitten lopettaan kuurin siihen. Ja verikokeen ohessa kans raskaustesti siksi, ettei MISSÄÄN NIMESSÄ saa tulla raskaaksi tän kuurin aikana, koska se vahingoittaa sikiötä ja niin. Emmä tiiä mut oon lukenut jostain että Roa saattaa kans aiheuttaa lapsettomuutta, en tosin oo täysin varma.

Mitä mä siis saan palkinnoksi: virheetön iho (lukuunottamatta mahdollisia arpia) => itsetunnon HUIMA kohotus. Parempi elämä. Yes please !

6 kommenttia:

  1. Tiedän niin just miltä susta tuntuu!!
    Ite oon kamppaillu aknen kans about viis vuotta ja hoitona en oo käyttäny ku kosmetologilta ostamia aika voimakkaita aineita. Käyn kosmetologilla noin kuus kertaa vuodessa, johonka menee ihan törkeesti rahaa:( Mutta onneksi aineita, joita käytän niin kestävät vähintään vuoden, kalliita nekin.

    En oo koskaan käyny ihotautilääkärillä, pitäisi varmaan, mutta en halua lääkkeitä :( Kosmetologi, terkkari tai kukaan muukaan ei oo mulle koskaan edes ehdottanu lääkärillä käyntiä.
    Ja onhan mun naama paljon parempi kuin muutama vuosi sitten, kyllä mä uskon että se tästä vielä parantuu. Vaikka alkaakin niin ahdistaa joka aamuiset ja iltaiset pesurutiinit...Jos en muista pestä naamaa tai käyttää niitä aineita, sen kyllä huomaa...Ja mikään ei oo rasittavampaa ku kaverin valitus yhdestä finnistä joka on ilmestyny sen täydelliselle iholle, yhyy :((

    Voimia sulle! Eikä sitä aknea oikeesti ees huomaa kovin helposti, muutaku jos ny ei tuijota toista muutaman kymmenen sentin etäisyydeltä :D

    + Ruokavalio vaikuttaa tosi paljon, ootko kokeillu jättää maitotuotteita pois? Ite jätin ja akne helpottu vähän. Nyt pitäis saada vielä herkut nii rauhottus varmaan kokonaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en oo kauheen useesti kosmetologilla käynyt, ei siitä oo oikeastaan mulle mitään hyötyy, iho puhdistuu ehkä muutamaks päiväksi kunnolla ja sitten se alkaa puskeen rasvaa ulos taas. ne on tarjonnu mulle just näitä kalliita ihonpesutuotteita ja mähän oon tietenkin mennyt niitä ostelemaan, turhaan. nykyään käytän apteekista saatavia acon tuotteita, ne ei oo läheskään niin kalliita ja tarpeeksi hyviä mulle !

      ei mullekaan kukaan koskaan suositellut ihotautilääkärille menemistä, en itseasiassa ollut ees tietoinen sen olemassaolosta kunnes mun kaveri kerto käyneensä ja saanensa sieltä geeliä akneensa yms. siinä mä menin sit pian sen jälkeen tilaileen omaa aikaa. siitä pitää kyl valittaa tos ihotautilääkäris et yleensä siellä ei mee ku joku 5-10min, siinä ajassa se kattoo sun ihoo, keskustelee siitä, kirjoittaa reseptin eikä muuta oikeastaan ja toi lyhyt käynti maksaa sen 70e jos oikein muistan. ei siis hyväksi sun kukkarolle :|
      mut niin, jos tuntuu ettei millään meinaa lähtee näppylät pois niin suosittelen kyl ainaki kokeileen tota ihotautilääkärii ! riippuen et minkä tasonen sun akne on niin voi olla että ykski käynti ja sieltä saatava resepti (antibiootti, geeli tms) riittää saamaan sun aknen pois tai ainakin lieventämään sitä c:

      oon kyl joo lukenut tosta maitotuotteiden poisjättämisestä mut mulle se tuntuu vähän mahdottomalta vaihtoehdolta koska mä nyt mässytän vähän mitä sattuu enkä sen enempää osais sit miettii et onks täs maitoo nyt vai ei D:

      mut joo, kiitos sun ihanasta viestistä & voimia kans sulle ! kyllä me tästä selvitään c:

      Poista
    2. Niin selvitään!
      Ehkä pitäis oikeesti mennä ihotautilääkärille, jos se antais mulle vaan geeliä...Hirveetä rahastusta noiden ylikalliiden kosmetologituotteiden käyttö, ei toi lääkärikää halpa kyl oo :S
      Oon tässä yrittäny herkkuja vähentää, jotenkin siinä onnistuen, mutta eipä tää taida siten rauhottua.

      Minkäslaises kunnos sun iho nyt on?

      Poista
    3. vielä ei oo mitään huomattavia muutoksia tapahtunut, tosin oon vasta syönytkin tota kuuria n. 3 viikkoa niin ei ihme. tai no itseasiassa on, ainaki mun silmissä mustapäät on alkanu vähenemään tästä kasvojen T-alueelta, niinku nenästä ja sen sivuilta. ja on kans poskilta alkanu finnit pikkuhiljaa rauhottuun, vaikka kyllä ne edelleen punottaa aika railakasti :D sit välillä mulla saattaa tulla semmosii tosi kipeitä ihon sisäisiä finnejä jos tiiät mitä tarkotan, ja ne on siis niin kipeitä ettei uskalla mennä puristaan pois.
      ja jonkinlaista kuivumista on esiintyny mutta pelastukseni on dermosilin face extra, sillä rasvaan päivän mittaan niin ei ehi kuivuu pahasti c:

      Poista
    4. Nonii eiköhän se siitä parane : ) Joo tiiän mitä tarkotat noilla kipeillä finneillä... :S

      Poista
  2. http://www.fuck-yeah-emilia.blogspot.fi/2012/05/thank-you-joe-blasco-for-pimping-my.html

    lue pliis toi. en väitä et sulle välttämättä iho reagois tollalailla mut hyppäs silmään vaan :>
    ja oot upee! :)

    VastaaPoista