sunnuntai 13. tammikuuta 2013

future plans

3e4r5ty 020Lopetan lukion. Se on ollut mulla mielessä jo monta kertaa tän kuluvan vuoden aikana, mutta nyt mä aion kans toteuttaa sen.

Se ei vaan oo mun juttu. Kyl mä silleen pärjään siellä, luen sen verran että pääsen kursseista läpi (tai ainakin tähän asti oon päässyt), teen läksyjä silloin tällöin. Mulla on muutama kaveri siellä joiden kanssa olla.

Mutta mua ahistaa. Mä en jaksa. Mä en jaksa sitä jatkuvaa pänttäämistä, okei mä selviin koeviikoista silleen että luen koetta edeltävänä iltana mutta silti. Pitää lukiossa lukee paljon muuhunkin kuin kokeisiin, esim. nytkin mua odottais tuolla Seitsemän veljestä romaani joka pitäis olla luettuna 21.1 mennessä ja arvatkaa vaan oonko ees alottanut. Huomenna enkun kahden kappaleen sanakoe, sitäkin pitäis katella tänään.
No, "lukio" sanahan tuleekin sanasta "lukea"... D:

Mä haluaisin tehdä jotain luovaa. Siksi mä oon päättänyt vaihtaa amikseen, mitä ilmeisimmin hiusalalle. Joo, ja nyt varmasti monien mieleen tulee se että "kampaajat ei saa töitä, kampaajilla on paska palkka" mut honestly, I don't care. Mä en aio valita mun tulevaisuuden ammattia sen perusteella saako siltä alalta töitä vai ei, onko palkka sen kummoisempi. Palkassaki ajattelen silleen että kunhan sillä kykenen elättään itseni niin hyvä on. Lisäksi mulle tärkeää on se, että saisin näyttää miltä haluan. Tulevaisuudessa aion ottaa paljon tatuointeja ihan näkyvillekin paikoille ja siksi mä toivonkin ettei ne tule olemaan mikään este. Ja mä ainakin olettaisin että just esim. kampaajana ei oo niinkään väliä onko tatuoitu vai ei, tietysti hyvän maun rajoissa sekin mut joo.
Eikä kampaaja välttämättä oo se mun tulevaisuuden ammatti, mutta ainakin aloite sille. Kampaajan jälkeen voisin käydä maskeerajakoulutuksen, ehkä myös kosmetologin. Jotta musta tulisi "kauneudenhoidon ammattilainen". Jossain kohtaa voisin perustaa oman yrityksen.

Mutta kuten todistettu, keskiarvoihminen vaihtaa alaa nykypäivänä ainakin 2-4 kertaa. Kun mä olen/olin tuolla lukiossa, mun tavoitehan olisi ollut päästä yliopistoon opiskelemaan kieliä tai journalismia. Kielenkääntäjä tai toimittaja oli siis mun haaveammatti. Ja ehkä mä vielä joskus jomman kumman saavutankin, mikäli käyn vielä joskus myöhemmin lukion loppuun ja pyrin yliopistoon tai miksei vaikka ammattikorkeaan.
Silloin ysillä pohdin paljon amiksen ja lukion välillä ja päädyin lukioon sillä perustein että halusin jatkaa mm. mun pitkän ranskan opintoja ja se etten ollut vielä varma siitä mitä haluan tehdä. Kauheeta silleen ku ajattelee että jo 15-vuotiaana pitäis suunnitella koko loppuelämä valmiiksi tai ainakin työ mitä aikoo tehdä.

Joten, lähetin eilen opolle viestin jos pääsisin sen kanssa keskusteleen tästä mun koulun vaihdosta. Aikomuksena ois hakea sitten tossa helmikuun yhteishaussa. Ekaksi parturi-kampaaja ja koska on hyvä olla niitä varavaihtoehtojakin niin toiseksi merkonomi ja kolmanneksi varmaan kosmetologi.
Ja mä todella toivon että se haastattelu menis sit niin hyvin että pääsen sisään. Mä en mieluusti palais enää lukion penkille. Sen näkee sitten.

P.S.

nimetön
Jos joku muukin on joskus miettinyt samaa niin tässä olisi oikein oiva vastaus kysymykseen c:
Kieltämättä mua himoittais vaihtaa blogin nimi joksikin muuksi, jotenkin tää ei enää meinaa iskee muhun sitten yhtään. Mutta jos sen teen niin sitä pitää sitten harkita kans tarkkaan, ja lupaan ettei se tule olemaan mikään sellainen joka on joskus ollut jonkun ex-bloginimi tai vastaavaa :----)

Eve kiittää, nyt lähden pitämään LA Ink maratonia. ♥

15 kommenttia:

  1. mäki tahtoisin lopettaa lukion, mut ongelma on se että en tiiä oikee mihin hakisin D: mua ei kiinnosta lukio, ei sitte yhtää, ja oon nii vittuuntunu siihe et suunnilleen joka ilta pitää kirjottaa jotai esseitä sun muita. + siihe vielä päälle sanakokeet ._. iha sairasta. muthei toivottavasti pääset sinne minne haluutki opiskelee! c: ..kauhee mikä romaani tästä tuli xd heh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kommentistas ei tullut ilmi että ootko nyt ekalla, tokalla vai kolmannella vuodella lukiota mut mikäli oot ekalla kuten mä niin nyt ois ehkä paras aika lopettaa se, miksei tokallakin.
      ja mikäli oot sit aivan varma siitä lopettamisesta, alat vaan kattoon amiksen tarjontaa ja valitset sen linjan mikä sua edes VÄHÄN kiinnostaa sua. äläkä anna just näiden kaikkien ei-saa-töitä ja palkkojen hämätä sua.

      ja kuitenkin pitää muistaa se, että koko elämä on aikaa opiskella eli sen lukion voi tottakai käydä loppuun sitten myöhemmin kun opiskelumotivaatiota tarpeeksi löytyy ja niin !

      tää on vaan tämmönen mun ehdotus, tärkeintä sun on kuitenkin muistaa että opiskelet itseäs ja sun tulevaisuutta varten, tee siten miten susta itsestäs parhaimmailta tuntuu ! c:

      Poista
    2. juu siis oon itekki ekalla, ja oon kyl täs koko syksyn aikana miettiny et lopettaisinko vai en. mut houkuttas kyl edellee lähtee opiskelee kosmetologiks c: mut heti ku sanoin porukoille siitä ni heti tuli sitä "ei niillä oo töitä, pitäs vaa heti perustaa oma yritys". mut ois vaa pitäny lähtee opiskelee D: mut ei se vielä onneks myöhästä oo! c: pitää nyt vielä täs kelailla :D ehkäpä mä oon kans yhtä rohkee ja jätän lukion ja lähen muualle!c:

      ps. oot muute tosi nätti :3

      Poista
  2. mun serkku opiskelee hiusalaa ja ainakin niille oli sanottu ettei lävistykset oo ehdottomasti kiellettyjä :D Noista "ei saa töitä" niin wut, kyllä ainaki mitä mä oon avonaisia työpaikkoja selannu ni on ollu pakoille töitä. Ja niinhän se menee, että ei sillä palkalla niin väliä, kunhan siitä työstä ite tykkää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin, onhan tää hiusalakin sellasta asiakaspalvelua kuitenkin joten vois olettaa että lävistykset ei ole niin suvaittuja, tai siis korvakorut tietenkin on ok mutta voiko niitä nykyään enää ees luokitella lävistyksiksi kun ne on niin yleinen juttu? D: mutta esim omalla kohdallani; septum, angel bites ja isot venytykset. septumiin ja angeleihin kyllä pystyy hankkimaan häivekorut, mutta venytyksiä ei ihan noin vaan peitetä. tai no tietysti voi hiukset laittaa tielle :D

      mutta niin, toivottavasti siellä munkin TOIVOTTAVASTI tulevassa koulussa nää mun lävistykset hyväksytään ! c:

      Poista
  3. Ihana kuulla et sulla riittää oikeesti rohkeutta tehä sitä mitä haluat. Ite ku keskeytin amiksen ekan kerran, ni se tuntu jotenki olevan tosi dramaattista kaikille. Nyt keskeyttäny kolme koulua ja neljännestä lentäny pihalle, ja vasta nyt tajuaa, ettei opiskelu vaan yksinkertasesti sovi mulle. Oikeen alan löytäminen on tärkeetä ihan jo pelkästään oman viihtyvyyden kannalta. Koskaan ei pitäis kenenkää muun antaa päättää sun puolesta millanen sä oot (tai sun pitäis olla). Tsemppiä sulle paljon & toivon että saat paikan kampaamoalalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ohhoh sähän oot käynyt läpi tän koulun suhteen paljon ! jep tosiaan, ei mulla vielä ysillä käynyt mielessäkään mikään kampaamoala mutta nyt se on alkanut jotenkin kiehtoon ja kiinnostaan mua. toivottavasti mä siis löydän paikkani siltä alalta, ainakin näin aluksi.

      kiitos paljon ! pidetään peukut pystyssä <:

      Poista
  4. Tää teksti on ihan ku mun kirjottama! Ite olin kanssa reilu vuoden lukiossa ja se sai mut ihan hermoromahduksen partaalle ja siinä vaiheessa ku en päässy historian koetta läpi vaikka luin siihen enemmän ku koskaan nii päätin lähtee vittuun sielt. Kävin kymppiluokan ja nyt oon hiusalalla enkä vois olla yhtään onnellisempi :) Jos en ois just sillon lähteny pois niin en olis päässy kymppiluokalle enää, enkä olis nyt tuolla hiusalallakaan sit.

    PS. sun blogi on tosi kiva ja oot hirmu nätti! :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kun löytyy sielunsiskoja ! mullakin moni juttu laukas tän negatiivisen asenteen lukion suhteen. just se ettei mm. opiskelumotivaatiota meinannu löytyä sitten yhtään, ihan äskettäin selvis että joudun mitä luultavimmin uusiin kurssin ihan älyttömän syyn takii ja semmost.
      mahtavaa ku sä tunnet nykyään olevas onnellinen hiusalalla, mäki haluun !

      ja kiitti paljon, mäkin tykkään lueskella sun blogii ja kuin myös ! :3

      Poista
  5. Musta on hienoo että uskallat tehä siten miltä susta tuntuu ja onhan se parempi vaihtaa sita opiskelupaikkaa tässä vaiheessa ku esim vasta ku sulla on enää puolvuotta valmistumiseen! Toivottavasti pääset sinne mihin tahot :)Jos pitäs amiksen ja lukion välillä päättää niin kyllä mäki menisin amikseen jo ihan vaan sen takia että vaikka ei saiskaan oman alan töitä niin on kuitenki kokemusta työelämästä ja jos jää työttömäksi niin saa ainaki työttömyyspäivärahaa toisin ku lukion käyneet :D Ja hei toi merkonomiki on oikeesti hyvä ala! Moni luulee että se on yhtä kuin siwan kassa mut ei oikeesti, merkonomi voi työskennellä melkein millä tahansa alalla koska meän taitoja tarvii oikeasti joka paikassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä, niinpä. tuli just mieleen et munhan oli vielä tässä muutama kuukausi taaksepäin tarkotus lähtee vaihto-oppilaaks sinne italiaan, ja mikäli oisin nyt tosiaan lähössä sinne kesän jälkeen niin nyt mun ois ainakin ihan turha suunnitella mitään tämmösiä ! huh, onneks mä peruin sen o:

      oon kuullut kavereilta tähän mennessä pelkkää hyvää amiksesta. vaikka mun mutsi sanoikin etten mä tuu pääseen yhtään sen helpommalla amiksessa kuin lukiossakaan, niin onhan se kuitenkin niin että meno amikses on _huomattavasti rennompaa kuin lukios. ainoo huono puoli on vaan se ettei ite pysty päättään lukujärjestyksestään D:

      joo mä oon lukenut netistä tosta merkonomista ja mielipiteet siitä on ollut aika ristiriitasia... mut onhan se totta että merkonomi pääsee oikeesti vaikka ja minne töihin !

      Poista
    2. Aaa niin! No mut amiksessaki on tosiaan mahollisuus lähteä ulkomaille joko työssäoppimaan ja kai opiskelemaanki joksiki aikaa? En oo kyl ihan varma miten toi opiskelujuttu toimii ku ei oo ihan niin yleistä mut ainaki mahollisuus on.
      Ja joo meän pitää kyllä ihan yhtälailla tehä esseitä sun muita tehtäviä mutta ei tosiaan niin paljon ku lukiossa. Mun on koko amiksen aikana tarvinnu ostaa tähän mennessä tasan yks kirja niin se painottuu kyllä eniten koulun puolelle se opiskelu.
      Haha ymmärrän kyllä sun mielipiteen. Muistan ku joku mulle joskus valitteli että valmistun vaan kortistoon ja äitiki oli eka vastaan ku on ite käyny saman koulutuksen nuorena. Mutta ajat on kyllä muuttunu siitä ja seki joka mulle valitti oli itekki lukiolainen et mihin se sitte ajatteli valmistuvansa :D Ja jos mietit joskus tulevaisuudessa oman yrityksen perustamista niin meillä perustutkinnon opiskelijat harjottelee semmosen pyöritystä ihan kantapään kautta harjotusyrityksen avulla eli saa kyllä tosi hyvät pohjat. Ja meillä on kyllä monipuoliset suuntautumisvaihtoehot somistajista kirjanpitäjiin että kaikille on jotain :)

      Poista
  6. merkonomin tutkinto on hyvä vaihtoehto :)soppeli peruspohja mille alalle tahansa.

    VastaaPoista
  7. Ite olin aikeissa hakea rovaniemelle hiusalalle tai kosmetologipuolelle, suunnitelmat muuttui ja jäinkin tähän rovaniemen lähelle paikkakunnalle parturi-kampaaja puolelle: ja olen tyytyväinen! Hiusala on niin mun juttu ja paljon rennompaa, kun ei ole kokoajan sitä samaa pänttäämistä, mitä lukiossa ja peruskoulussa. Saa tehdä sitä mistä tykkää ja nauttii ja HALUAA todellakin jokapäivä mennä sinne kouluun! On ihanaa kun saa värjätä siellä hiuksia yms. <3 Ja omatkin hiukset tulee hoidettua siellä ;). Ja lävistyksiä ei ainakaan meillä tarvitse ottaa pois :--) eikä tatuoinneistakaan ole mitään sanottu. Todella monilla, kuten itsellänikin on venytyskoru, eikä tämä ainakaan ole tässä vaiheessa haitannut mitään, vaikka asiakaspalvelua onkin ollut! Suosittelen siis hiusalalle menoa!!
    Ulkonäkös on jotai upeeta ja rakastan tyyliäs! c: Toivonmukaa pääset sinne minne haluat ♥

    VastaaPoista